UK 213 gaat voor restauratie

Reisverslag van de UK 213 die voor restauratie naar Workum gaat.

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk stonden alle lichten dan toch op groen en werd de Urker botter UK 213 overgedragen aan het bestuur van de stichting. Hiermee werd de vloot uitgebreid van twee naar vier schepen.

Afgelopen week, op dinsdag 16 juni was het dan eindelijk zover. Op die dag, in de vroege ochtend, vertrok de UK 213 om zes uur vanuit de Urker haven met aan boord, Albert, Ger en Rien, op weg naar Workum.

Begeleid door de UK 114 met aan boord Loek, Johan en Rob die de botter volgden om eventueel kunnen helpen bij een calamiteit……

De dagen voor vertrek is de motor 0nderhanden genomen om deze weer goed lopend te krijgen.
Op deze dag moest hij zich bewijzen om de overtocht te kunnen maken.
Vandaar dat we s ’ochtends rustig vertrokken aan een tocht die op de heenweg acht uur zou gaan duren.

Op deze dag moest hij zich bewijzen om de overtocht te kunnen maken. Vandaar dat we s ’ochtends rustig vertrokken aan een tocht die op de heenweg acht uur zou gaan duren.


Onder een bewolkte lucht en met een ochtend kou die in de loop van de dag zou veranderen in mooi zonnig weer. Door het lange droog en stil liggen moest erin het begin van de reis regelmatig gepompt worden, omdat de naden boven de waterlijn lange tijd droog hadden gestaan en dus behoorlijk lekten.


Tegen achten passeerden we de Rotterdammer hoek en begon het wolkendek te breken.
Onderweg naar Stavoren nog wat informatie van Loek gekregen over de Steile bank en het Vrouwenzand. Even voor negen uur zagen we de links van ons de toren van Medenblik en rechts voor ons Stavoren dat we om tien over elf voorbij voeren.

Richting Hindeloopen moest de kracht van de motor verminderd worden, omdat deze te warm werd. Ook werd er flink gelensd. Nadat we Hindeloopen na een uur passeerden ging het richting Workum, waarbij aan de kanaalingang aan een nieuwe dam wordt gewerkt, en we moesten wachten op het plaatsen van een hijskranen vanaf een ponton.

Daar werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de UK 114 te wisselen van schipper en het overnemen van materiaal dat mee terug moest naar Urk, na het kleine verlet kon de botter doorvaren naar de werf van Ivor van Klink. Daar eerst de mast verwijderen en daarna op het droge en afspuiten maar.

Rien schipperde de kotter terug naar Urk en Loek ,Ger en Albert zouden de botter gaan droog gaan zetten, alvorens eerst de mast van de botter te takelen en daarna het schip schoon spuiten, welk was vol gegroeid met mosselen en algen etc……, een flinke klus!
Zo werd tegelijk het dus duidelijk waarom er geen snelheid in de botter was te krijgen, teveel aangroei!

Tegen zes uur voeren we de thuishaven weer binnen en toen we de spullen terugbrachten naar de Botterschuur arriveerden Loek, Ger en Albert met de auto op de haven, dus samen uit, samen thuis!

Met dank aan Rob Buys en Albert van Veen